Pełna księgowość
Pełna księgowość to najbardziej skomplikowana wersja prowadzenia ksiąg rachunkowych. Firmy, które do tej pory korzystały z uproszczonej formy rozliczeń czasami bronią się przed koniecznością przejścia na pełną księgowość, jednak są takie sytuacje, że nie mają innego wyjścia i muszą podporządkować się obowiązującemu prawu. Jak to zatem wygląda w praktyce?
Księgowość uproszczona i jej zalety
Tak jak już wspomnieliśmy księga przychodów i rozchodów skierowana jest do małych firm, spółek partnerskich, jawnych i cywilnych, a także dla tych przedsiębiorstw, które nie przekroczyły przychodu netto w wysokości 2 milionów euro w roku ubiegłym.
Prowadzenie księgowości uproszczonej jest znacznie łatwiejsze i mniej wymagające, jednak przychodzą takie chwile, kiedy księga przychodów i rozchodów musi zostać zastąpiona przez inną formę rozliczenia.
Na czym polega pełna księgowość?
Pełna księgowość to najbardziej rozbudowana, a co za tym idzie skomplikowana forma rozliczania z Urzędem Skarbowym. Tutaj niemal każde zdarzenie gospodarcze musi zostać odpowiednio odnotowane i zewidencjonowane. Ten rodzaj rozliczeń jest skierowany głównie do dużych firm i najbardziej dochodowych przedsiębiorstw obracających na co dzień znacznymi kwotami pieniędzy.
W takich przypadkach państwo wymaga od przedsiębiorców transparentności i odpowiedniej przejrzystości co do bieżącej sytuacji finansowej firmy. Prowadzenie pełnej księgowości wymagane jest w poniższych przypadkach:
– dla spółek handlowych: spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjne, spółki komandytowo-akcyjne;
– dla osób fizycznych, spółek jawnych, cywilnych czy partnerskich, które przekroczyły próg 2 milionów euro przychodu netto w poprzednim roku.
Na czym polega różnica między pełną księgowością a KPiR?
W ramach pełnej księgowości dokonuje się bardzo precyzyjnego rozliczenia wszystkich finansowych transakcji jakich podejmuje się dana firma. Tutaj nie wystarczy już prowadzenie jednej księgi i spisywanie w niej transakcji – w przypadku tego typu rozliczeń księga jest zdecydowanie bardziej rozbudowana.
Przedsiębiorstwo zobowiązane jest do prowadzenia poniższych dokumentów:
– dzienniki,
– księga główna,
– księgi pomocnicze,
– zestawienie obrotów oraz sald umieszczanych w księdze głównej,
– zestawienie sald na kontach pomocniczych,
– wykaz składników pasywów i aktywów.
Outsourcing pełnej księgowości
Jeśli od samego czytania wymaganych dokumentów rozbolała Cię głowa, to mamy dla Ciebie dobrą wiadomość – nie musisz się tym zajmować! Najlepszym rozwiązaniem dla Ciebie i Twojej firmy będzie zlecenie nam prowadzenia Twoich ksiąg, abyś Ty z czystym sumieniem i lekką głową mógł zająć się ważniejszymi sprawami czyli rozwojem Twojego przedsiębiorstwa.
Nasi doświadczeni księgowi z chęcią odciążą Twoje barki i przejmą na siebie trud prowadzenia pełnej księgowości Twojej firmy. Dopilnujemy za Ciebie wszelkich formalności, będziemy prowadzić księgi, ewidencjonować transakcje, wpływy i wydatki, a także prowadzić bilans zysków i strat.
Serdecznie zapraszamy do współpracy!